vrijdag 3 juli 2009

Nachtwake

Nachtwake

In mijn werkkamer hoor ik de vleermuizen achter het beschot. Ze buitelen nog rond voor de nestingang, maar de zon komt op en Nosferatu moet weer zijn kist in, zij ook.

Altijd rond half vijf raast onzichtbaar de motorfiets volgas voorbij. Die drang om snel thuis te komen met de dood op de hielen.

Gevechten tussen kraaien en roeken om een gedeelte van het bos. Dreigementen en schuttingtaal klinken over en weer in de schemering.

In het halfduister van de zomeravond trap ik per ongeluk op een pad. Het klinkt alsof er hard in een ouderwetse autotoeter wordt geknepen, een luide vochtige zucht in mineur.

De folder op de website toont een flitsende mountainbike in metallic-geel, genoemd naar de komeet Hale-Bopp waar ik lang naar kon kijken in de winterse westelijke hemel van 1997.

In de vroege ochtend klinkt het geschreeuw van een lading varkens voor de slachterij, het snijdt door de ziel. Ik moet denken aan de tekst: "Eet geen vlees, het is zo wreed" onder een kindertekening van een varkentje in een kinderbox.

Hoog aan de ochtendhemel twee vliegmachines. Het ene is een lijnvliegtuig in zuidoostelijke richting. Het andere is een buizerd, vliegend naar het noordoosten. Beiden zijn op dit moment even groot.

Geen opmerkingen: